Aanleiding en analyseDe gemeente Katwijk werkt aan het project “Integrale Gebiedsontwikkeling Molenwijk”. Dit houdt in dat de openbare ruimte opnieuw wordt ingericht. Hierbij worden onder andere de parkeerplaatsen duidelijker aangegeven en worden verkeersmaatregelen toegepast om de leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid van de wijk te verbeteren.De straat Molenplein is een doodlopende straat die voornamelijk een verblijfsfunctie heeft en voor gemotoriseerd verkeer slechts een bestemmingsfunctie heeft om te parkeren. In het Molenplein zijn aan het begin van de straat nabij het kruispunt met de Tulpstraat parkeervakken aanwezig die zijn aangeduid met een ‘P’ in het wegdek. Verder is ter hoogte van de parkeervakken aan de overzijde van de rijbaan een trottoir aanwezig dat op een hoger niveau ligt dan de rijbaan.Verderop in het Molenplein is de verharding van de rijbaan gestraat op één niveau en is geen onderscheid aangebracht in gereserveerde verkeersruimte voor verschillende categorieën verkeersdeelnemers. Ook is direct aan de straat een speeltuin gelegen.Uit de inrichting van de weg valt op te maken dat de verblijfsfunctie hier de nadrukkelijke boventoon voert. Een 30 km/h regime is hier daarom niet passend. Het instellen van een erf zou gezien de huidige inrichting beter passen, echter is dit in het verleden nooit ingesteld. In een erf geldt een maximum toegestane snelheid van 15 km/h.In de ministeriele regeling “Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens” zijn in paragraaf 4 voorschriften opgenomen voor het toepassen van bepaalde verkeersborden. Voor het toepassen van het verkeersbord G5 (erf) zijn een 5-tal voorschriften opgenomen:1.Het erf moet voornamelijk een verblijfsfunctie hebben. Dit houdt in, voor zover het gemotoriseerd verkeer betreft, dat de wegen binnen een erf slechts een functie mogen hebben voor verkeer dat zijn bestemming of zijn vertrekpunt binnen het erf heeft en de intensiteit van het verkeer het karakter van het erf niet mag aantasten.2.De aard en de gesteldheid van de wegen en weggedeelten in het erf moeten zodanig zijn en op of aan die wegen en weggedeelten moeten snelheidsbeperkende voorzieningen zijn aangebracht waardoor stapvoets rijden redelijkerwijze uit die omstandigheden voortvloeit.3.De indruk moet worden vermeden dat de weg is verdeeld in een rijbaan en een trottoir. Er mag daarom geen doorlopend hoogteverschil bestaan in het dwarsprofiel van een weg binnen een erf. Voor zover aan het vorenstaande wordt voldaan mag een voorziening voor voetgangers worden gerealiseerd.4.De in- en uitgangen van een erf moeten reeds door hun constructie als zodanig duidelijk kenbaar zijn. Voor zover de in- en uitgangen bij een kruisende weg door motorvoertuigen kunnen worden gebruikt moeten zij als in- of uitrit zijn uitgevoerd. Het is toegestaan dat de in- en uitgang van een erf vóór een kruisende weg is gesitueerd, mits op een zodanige afstand, met een minimum van 20 meter, van de kruisende weg dat geen misverstand kan bestaan over de op het kruispunt geldende voorrangsregeling.5.De parkeerplaatsen moeten worden aangeduid of aangegeven met een P-tegel of een P-bord. Indien het erf tevens is aangewezen als parkeerschijf-zone moet op de parkeerplaatsen waar de parkeerschijf verplicht is een blauwe streep worden aangebracht.De inrichting van het Molenplein voldoet aan de bovengenoemde voorschriften, met uitzondering van het eerste gedeelte van het Molenplein ter hoogte van de parkeervakken. Daar is het trottoir verhoogd aangelegd. In voorschrift 3 is aangegeven dat de indruk moet worden vermeden dat de weg is verdeeld in een rijbaan en een trottoir. Het trottoir is gehandhaafd vanwege de aanwezige toegangen tot de achtertuinen van de Molenweg. Hiervoor is het nodig dat een smal trottoir blijft bestaan, zodat de toegangen tot de tuinen niet direct aan de straat grenzen en onveilige situaties worden voorkomen als voetgangers via hun achtertuin het Molenplein op lopen.VerkeersmaatregelenGelet op het karakter en de functie van de weg is het instellen van een erf een logische maatregel. Door het instellen van een erf ontstaat automatisch een parkeerverbod in de straat, met uitzondering van parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven. Gezien dit gegeven dient de gele markering die een stopverbod aangeeft verwijderd te worden. Ook wordt de maximum toegestane snelheid met het stellen van een erf teruggebracht naar 15 km/h.Het instellen van een erf kan worden gerealiseerd door het plaatsen van de daarvoor bedoelde verkeersborden. Voor het instellen van een erf moet een verkeersbesluit genomen worden.Om te voorkomen dat doorgaand verkeer gebruik maakt van het Molenplein wordt het reeds aanwezige bord L8 (doodlopende weg) gehandhaafd.LegitimatieEen verkeersbesluit is vereist voor plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. (artikel 15 Wegenverkeerswet 1994). In het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is in artikel 12 lid a opgenomen dat voor het plaatsen van verkeersborden model G5 en G6 een verkeersbesluit nodig is.De bevoegdheid om op gemeentelijke wegen verkeersbesluiten te kunnen nemen, is geregeld in de Wegenverkeerswet 1994 (art 18, lid 1d) en daarin opgedragen aan het college van Burgemeester en Wethouders die deze bevoegdheid hebben gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Beheer en Vastgoed.Bij het nemen van een verkeersbesluit wordt rekening gehouden met de bepalingen van:•De Wegenverkeerswet 1994;•het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);•het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);•de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.Op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen voor het Wegverkeer worden verkeersbesluiten genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie. Daartoe is op ambtelijk niveau overleg gepleegd met de verkeersadviseur van de Regionale Eenheid Den Haag. Deze heeft met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen een positief advies afgegeven.In verband met de in artikel 21 (grondslag besluit) van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) dient nog te worden vermeld dat het in artikel 2, eerste lid, sub a en c van de Wegenverkeerswet genoemde belang (het verzekeren van de veiligheid op de weg, en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan) ten grondslag ligt aan dit verkeersbesluit.besluit:1.het instellen van een erf op het Molenplein, waardoor op het Molenplein de 30 kilometerzone wordt opgeheven, door het plaatsen van de borden model G5 en G6 van Bijlage 1 van het RVV 1990;2.het verwijderen van de gele doorgetrokken streep zoals bedoeld in artikel 23 van RVV 1990.De verkeersmaatregel is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer 20100-17-20-BP-C02.Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze.
De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.
Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.
Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Katwijk. Bekijk alle Bekendmakingen katwijk in Katwijk.
Deel dit bericht:
Redactie Katwijkkrant
Welkom op de bekendmakingen pagina van de Katwijkkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Katwijk.
© Katwijkkrant.nl is een merk van Krant.News Regionale nieuws groep.