Aanleiding en analyseDe aanschaf en het gebruik van elektrische auto’s in Nederland neemt toe. Een (logisch) gevolg hiervan is ook een toename in de vraag naar oplaadfaciliteiten voor elektrische voertuigen. Particulieren en/of bedrijven die willen beschikken over een oplaadpunt op of aan de openbare weg, kunnen hiertoe een aanvraag indienen bij de aanbieder van de oplaadinfrastructuur, die deze op zijn beurt ter toetsing aan de gemeente voorlegt. Voldoet de aanvraag aan de daaraan gestelde criteria, dan werkt de gemeente graag mee aan het realiseren van het oplaadpunt. Het plaatsen van oplaadpunten past namelijk binnen zowel de duurzaamheidsambities van de gemeente als de drie P’s van duurzaamheid: •People: elektrisch rijden is comfortabel en voordelig en leidt tevens tot minder geluidsoverlast;•Planet: elektrisch rijden draagt bij aan een beter milieu, onder andere door een afname van de CO2-emissie en vermindering van de primaire energievraag;•Profit: er zijn aantrekkelijke (fiscale) regelingen, kortingen, subsidies e.d. voorhanden voor bestuurders die elektrisch rijdenReeds gerealiseerd oplaadpunt in 2016Gelet op het voorgaande heeft de gemeente in 2016 een aanvraag ontvangen om aan de zuidzijde van de straat Commandeurspad, direct ten oosten van de Commandeurslaan, een oplaadpunt voor elektrische auto’s te realiseren. Deze locatie voldeed aan de criteria die de gemeente daaraan stelt, in verband waarmee deze aanvraag is goedgekeurd. Ter waarborging van de bruikbaarheid van het oplaadpunt voor bestuurders van elektrische voertuigen heeft de gemeente destijds voorts een verkeersbesluit genomen om ter plaatse van het oplaadpunt één parkeervak aan te duiden als parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische auto’s. Behoefte aan een extra gereserveerde parkeerplaatsEen aandachtspunt met betrekking tot het oplaadpunt in kwestie wordt gevormd door het feit dat het gebruik ervan niet voorbehouden is aan een enkele gebruiker. Eenieder die in het bezit is van een elektrische auto kan van het oplaadpunt gebruik maken. Een tweede parkeervak bij een bestaand oplaadpunt wordt gereserveerd als er van het bestaande oplaadpunt vier verschillende gebruikers zijn. Met betrekking tot bovengenoemd oplaadpunt blijkt uit de gebruiksoverzichten van de exploitant (Allego) dat minimaal vier verschillende gebruikers van een elektrische auto van het laadpunt gebruik maken. In het destijds genomen verkeersbesluit met betrekking tot het oplaadpunt is echter voorzien in het aanwijzen van één parkeervak waar elektrische auto’s voor het opladen kunnen staan. Dit betekent dat het parkeervak in kwestie vaak al bezet zal zijn. Gezien het voorgaande, en het feit dat twee auto’s gelijktijdig van het oplaadpunt gebruik kunnen maken, wordt het dan ook wenselijk geacht om ter hoogte van het oplaadpunt in de straat Commandeurspad een tweede parkeervak aan te duiden als parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische auto’s. Tot slot dient opgemerkt te worden dat het instellen van de hierboven vermelde maatregel niet zal leiden tot onoverkomelijke parkeerproblemen in de straat Commandeurspad, aangezien de bestuurder(s) van de elektrische auto(‘s) die van het oplaadpunt gebruik gaan maken in de huidige situatie reeds in de straat Commandeurspad of de directe omgeving daarvan parkeren.VerkeersmaatregelenAan de zuidzijde van het Commandeurspad, direct ten oosten van de Commandeurslaan bij huisnummer 27, wordt ter hoogte van het aldaar aanwezige oplaadpunt voor elektrische auto’s een tweede parkeervak aangewezen als parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische auto’s.Voor het instellen van een parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische auto’s moet een verkeersbesluit genomen worden.LegitimatieEen verkeersbesluit is vereist voor plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Het is ook vereist voor infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik maakt (artikel 15 Wegenverkeerswet 1994). In het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is in artikel 12 lid a opgenomen dat voor het plaatsen van verkeersborden model E4 een verkeersbesluit nodig is indien onder dit bord een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d wordt aangebracht dan wel toepassing wordt gegeven aan artikel 8, derde lid.De bevoegdheid om op gemeentelijke wegen verkeersbesluiten te kunnen nemen, is geregeld in de Wegenverkeerswet 1994 (art 18, lid 1d) en daarin opgedragen aan het college van Burgemeester en Wethouders die deze bevoegdheid hebben gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Beheer en Vastgoed.Bij het nemen van een verkeersbesluit wordt rekening gehouden met de bepalingen van:•De Wegenverkeerswet 1994;•het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);•het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);•de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.Op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen voor het Wegverkeer worden verkeersbesluiten genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie. Daartoe is op ambtelijk niveau overleg gepleegd met de verkeersadviseur van de Regionale Eenheid Den Haag. Deze heeft met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen een positief advies afgegeven. In verband met de in artikel 21 (grondslag besluit) van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) dient nog te worden vermeld dat de in artikel 2, eerste lid, sub a en c , artikel 2, tweede lid, sub b en artikel 2, derde lid, sub a van de Wegenverkeerswet genoemde belangen (het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder, schade of de gevolgen voor het milieu alsmede het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik) ten grondslag liggen aan dit verkeersbesluit en in bovenstaande afwegingen tegen elkaar zijn afgewogen.besluit:1.ter hoogte van het oplaadpunt dat aan de zuidzijde van het Commandeurspad, direct ten oosten van de Commandeurslaan bij huisnummer 27 reeds is gerealiseerd een tweede parkeervak aan te wijzen als parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het laden van elektrische voertuigen waarbij de twee parkeergelegenheden ter plaatse van het oplaadpunt worden aangeduid middels een bord model E4 van Bijlage 1 van het RVV 1990, welke voorzien is van een onderbord met de tekst ‘uitsluitend opladen elektrische voertuigen’ en een onderbord model OB504 (twee pijlen wijzend naar linksonder en rechtsonder).De verkeersmaatregel is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met nummer 20100-17-25-BP-C01 van 21-06-2017.Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze.
De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.
Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.
Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Katwijk. Bekijk alle Bekendmakingen katwijk in Katwijk.
Deel dit bericht:
Redactie Katwijkkrant
Welkom op de bekendmakingen pagina van de Katwijkkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Katwijk.
© Katwijkkrant.nl is een merk van Krant.News Regionale nieuws groep.