Gelet op:•artikel 15 lid 1 van de Wvw 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;•artikel 12 BABW, op grond waarvan het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;•artikel 14 BABW, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;•artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde;Overwegingen ten aanzien van het besluitOverwegende dat:•de Biltlaan een gebiedsontsluitingsweg is;•de Biltlaan een maximale snelheid heeft van 50 km/u;•in Katwijk Noord de nieuwe wijk Rijnsoever Noord (fase 3) wordt ontwikkeld;•een deel van deze woningen in deze wijk reeds gebouwd zijn en een deel nog wordt gebouwd;•deze wijk huisvesting biedt voor veel jonge gezinnen met kinderen;•nu voor het fietsverkeer twee oversteken aangelegd zijn;•dat een van deze oversteek naar de Pollux en de andere oversteek naar de Schorpioen leidt;•deze fietsoversteken via eenrichtingsrijbanen over de Biltlaan gaan in zowel oostelijke- als westelijke rijrichting;•schoolkinderen vooral gebruik maken van de oversteek om te reizen naar school;•het regelmatig voorkomt dat fietsers in de foutieve richting van de oversteek gebruik maken;•dit tot onverwachte situaties leidt voor automobilisten rijdend op de Biltlaan;•deze onverwachte situaties ook tot verkeersonveilige situaties leiden;•het gewenst is om een veilige oversteek te realiseren voor zowel automobilisten, voetgangers en fietsers/snorfietsers over de Biltlaan;•deze fiets/snorfietsoversteek gescheiden dient te zijn van auto- en bromfietsverkeer;•deze fiets/snorfietsoversteek alleen bestemd dient te zijn voor fietsers/snorfietsers;•dat de fiets/snorfietsoversteek nog wel voorrang dient te geven aan verkeer op de Biltlaan;•naast een veilige oversteek voor fietsers/snorfietsers een veilige oversteek gewenst is voor voetgangers;•Hiervoor al een voetgangersoversteek plaats is gerealiseerd;•Hier voetgangers voorrang krijgen middels een zeebrapad;•de Biltlaan 7 meter breed is;•dit een relatief grote afstand is om te overbruggen voor langzaam verkeer;•de richtlijnen van het CROW aangeven dat een middenberm dient toegepast te worden op gebiedsontsluitingswegen;•de oversteekbaarheid van voetgangers en voor fietsers/snorfietsers optimaal dient te zijn; •het toepassen van een middenberm voor de fietsoversteken en voetgangersoversteken bovenstaand zal bevorderen;•dit gewenst is op de kruising Biltlaan/Schorpioen en Biltlaan/Pollux;•een verhoging van de oversteek tot het afremmen van voertuigen leidt;•hierdoor de oversteekbaarheid nog meer bevorderd wordt;•het gewenst is om de gebiedsontsluitende functie van de Biltlaan in stand te blijven houden;•daarom gewenst is dat verkeer op de Biltlaan voorrang dient te krijgen van de kruisende wegen en/of oversteken;•het gewenst is dat automobilisten de rechterzijde van de rijbaan gebruiken bij de middenbermen;•bovenstaand ingesteld moet worden met bebording;•vanwege de rotonde gelegen bij de Biltlaan/De Krom/Huizingenlaan er al een middenberm gesitueerd is tussen de rotonde en de kruising Biltlaan/Pollux;•er geen bebording nodig is voor verkeer rijdend in noordelijke rijrichting op de Biltlaan;•De ontwerpen en wijzigingen besproken zijn tijdens twee bewoners avonden;•Na wijzingen de ontwerpen positief ontvangen worden door omwonende en belanghebbenden;•de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Katwijk;•het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;•overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met de korpschef van politie of diens gemandateerde; is het daarom gewenst om:•de huidige fiets/snorfietsoversteek aan te passen middels:○de eenrichtingsoversteek voor fiets/snorfietsers te vervangen voor een tweerichtingsoversteek voor fiets/snorfietsers, en○de fiets/snorfietsoversteek aan te laten sluiten op de Van der Waalstraat middels rugdekking voor de fietser, en○de fiets/snorfietsoversteek aan te laten sluiten op het bestaande fiets/bromfietspaden en/of op de erftoegangswegen, en○het realiseren van een middenberm als extra steunpunt voor fietsers en voetgangers,•de aansluitingen van de Pollux, Schorpioen en de Van der Waalstraat op de Biltlaan in te richten middels een uitritconstructie.Gelet op artikel 2 Wvw 1994 strekt de in dit besluit genoemde verkeersmaatregel tot:•het verzekeren van de veiligheid op de weg;•het beschermen van weggebruikers en passagiers;•het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;•het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer.BesluitenOp grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij:•het huidige eenrichtings- verplicht fiets/snorfietspad ten noorden van het kruispunt Biltlaan/ schorpioen/Van der Waalstraat op te heffen door het verwijderen van het bord G11 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de Boerhavenlaan gezien in westelijke rijrichting;•het huidige eenrichtings- verplicht fiets/snorfietspad ten noorden van het kruispunt Biltlaan/ Pollux/Van der Waalstraat op te heffen door het verwijderen van de bord G11 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de Boerhavenlaan gezien in zowel oostelijke- als westelijke rijrichting;•de huidige eenrichtings- verplicht fiets/bromfietspaden in te stellen als verplicht fiets/bromfietspad in beide richtingen middels het plaatsen van het bord G11 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990, gezien in oostelijke rijrichting, ten zuiden van○het kruispunt Biltlaan/Schorpioen/Van der Waalstraat, en○het kruispunt Biltlaan/Pollux/Van der Waalstraat,en het in stand houden van de huidige borden G11 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990, gezien in westelijke rijrichting;•de voorrang voor verkeer op de Biltlaan in stand te laten houden middels het plaatsen van de borden B6 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het aanbrengen van haaientandmarkering volgens de gestelde richtlijnen van het CROW, op de fiets/snorfietsoversteek ter hoogte van:○het kruispunt Biltlaan/Schorpioen/Van der Waalstraat, en○het kruispunt Biltlaan/Pollux/Van der Waalstraat, en○In de middenbermen in beide richtingen van bovenstaande kruispunten•de verplichte rijrichting aan te geven om de middenberm middels het vijfmaal plaatsen van de borden D2 volgens Bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de middenbermen op de kruispunten:○Biltlaan/Schorpioen/Van der Waalstraat, gezien in zowel noordelijke- als zuidelijke rijrichting, en○Biltlaan/Pollux/Van der Waalstraat, gezien in zowel noordelijke- als zuidelijke rijrichting,•de wegen Pollux, Schorpioen en de Van der Waalstraat vorm te geven middels een uitritconstructie;•deze maatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bijlagen;•de bekendmaking van dit verkeersbesluit te laten geschieden door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.
De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.
Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.
Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Katwijk. Bekijk alle Bekendmakingen katwijk in .
Deel dit bericht:
Redactie Katwijkkrant
Welkom op de bekendmakingen pagina van de Katwijkkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Katwijk.
© Katwijkkrant.nl is een merk van Krant.News Regionale nieuws groep.